4.3.11

Reus i les bicicletes

El Ferran començava a la guarderia aquest curs (just darrera del Reus Deportiu) i era jo qui li havia de portar cada dia. A això hi havia de sumar el fet que 2 dies a la setmana dono classes a la Facultat d’Econòmiques a Bellissens i que la resta del dia (els dies normals) estic treballant a la oficina de Ceres a la Raval de Jesús, just al costat de la plaça del Prim. Si de normal ja vaig de bòlid, només em faltava això.

Les alternatives eren el cotxe, a peu quina de les dues pitjor i la bicicleta. Si faig els trajectes a peu necessito podeu comptar el temps que necessito, a més d’arribar suat i esbufegant a tots els llos. Si els faig en cotxe estic més temps buscant aparcament, donant tombs i enmig d’embussos i circul·lació lenta. A més del 4 euros al matí de deixar-lo en zona blava. Ep! Amb tarifa reduïda.

Així que va ser el moment de la bicicleta. Una de barata per si me la roben, cadireta pel nen i “andando”. És una glòria: ràpida, ecològica i a més faig una mica d’esport. Per què no me l’havia comprat abans???
bicicleta arropenjada en una paret a Vall-de-roures

Una vegada introduït el tema i anant on volia anar :
  • Reus és una ciutat ideal per a les bicicletes.
  • Bon clima,
  • Relleu suau, són pocs els carrers que fan molta pujada.
  • Distàncies adequades (en 20-25 minuts sense forçar es pot anar des de la Facultat d’Econòmiques a l’estació de la Renfe, no dic ja en sentit invers).



Contràriament a l’opinió d’altres penso que els carrils bici que s’han fet al centre, simplement pintant el carril, ajuden molt. Ajuden com a mínim a que els conductors dels automòbil tractin el ciclista d’una manera diferent i donen una percepció de seguretat al ciclista. No crec que sigui moment de fer grans inversions per fer carrils exclusius per ciclistes, però si que cal donar continuïtat i solucions als ciclistes en la utilització dels carrers per circular i conviure tant amb vianants com amb automòvils.

La promoció de l’ús de la bicicleta és bona per al conjunt de la ciutat : es promou l’exercici, es redueix la contaminació, es redueix el volum de transit i fins i tot la ciutat es fa més humana, més pròxima.

Tanmateix:
  • Cal continuïtat en els carrils però també que es “pintin” des de la perspectiva del ciclista. Per exemple, per anar de la plaça de les oques a la plaça de la Llibertat, cal fer tot el tomb de ravals?
  • Cal pensar també amb els usos que pot donar-hi la gent més jove, com anar a la Facultat d’econòmiques o a al nou hospital i per tant fer-hi arribar els carrils.
  • Cal també conscienciació entre els ciclistes i els vianants per poder compartir els espais.
  • Crec que cal reforçar els aparcaments de bicicletes. Que no calgui deixar la bicicleta lligada a qualsevol farola o al mig de la vorera. Probablement molta més gent utilitzaria la bicicleta si hi hagués llocs més segurs on deixar-la.


En canvi, no crec que calgui, avui per avui, implantar un servei com el bicing de Barcelona. Primer cal fomentar l’ús i només amb un nivell d’ús elevat el bicing pot tenir sentit.

2 comentaris:

KidNova ha dit...

El bicing a Reus la setmana passada van obrir el concurs pel disseny, depenent del que els hi arribi decidiran si s'implanata o no.
Per altra banda em sembla que als pàrquings municipals pots deixar la bici gratis.
La moto no l'has considerat ni una opció?

Unknown ha dit...

kidnova,

fas bé de puntualitzar en relació a concurs sobre el bicing i en el tema dels pàrquins.
Ho miraré lo.
Les consideracions les he fet des de la meva perpsectiva i la moto. Millor no agafar-la. El 100% de vegades que n'he portat una he acabat per terra.